VIRVAR

KONIEC JEDNEJ ÉRY

Päť vecí ktoré budú v lifestyle čoskoro minulosťou

Prvý mesiac novej dekády je za nami a zdá sa, že s plynúcimi dňami sa začínajú postupne vytrácať aj fenomény, ktoré boli (bohužiaľ) tak typické pre prvé dve desaťročia druhého milénia. S najväčšou pravdepodobnosťou sa táto pomaly odchádzajúca doba do histórie ľudstva zapíše ako doba klamu, ilúzií, závislosti na internete a sociálnych médiách, nezdravej mamony a pózerov. Ľudstvo funguje cyklicky, je to prirodzené a ani naming & shaming nemusí mať nutne negatívnu denotáciu, pokiaľ poukazuje na nelichotivé znaky dnešnej spoločnosti, v snahe o nápravu. Pozrime sa teda na päť vecí ktoré sa vrámci lifestylu, naštastie, postupne presúvajú do časovej kategórie nedávna “minulosť”.

 

Falošné módne ikony

Hneď na začiatku si treba ujasniť pojmy, lebo práve tu, zdá sa, nastal ten fatálny omyl. Ikona je niekto, kto sa nesnaží vyzerať ako niekto iný a rozhodne nie ako niekto, kto si na seba zavesí každý insta- hit. Nekupuje a nenosí všetko, čo sa jej kade-tade snažia predať, nepotrebuje žiadnych ‚poradcov štýlu‘, lebo sama najlepšie vie, čo chce a čo sa jej páči. Jediné, čo pravidelne využíva sú služby svojich obľúbených módnych návrhárov, ktorí jej väčšinou šijú na zákazku a neraz podľa jej vlastného zadania. Roky si (prirodzene) ‘buduje’ zjav, ktorý je svojím spôsobom typický len pre ňu, je nenapodobiteľný a unikátny. Celé čaro totiž vôbec nespočíva v šatách, tie sú sekundárne. Slúžia len na dotvorenie a zvýraznenie toho, z čoho „to“ celé pramení- osobnosti. Ikona je niekto, kto sa nielen oblieka, ale žije a koná inak, ako väčšina jej súčasníkov. Coco Chanel, Jackie O. a jej nevesta Carolyn Bessette, Grace Jones, barónka Rothschildová, Sarah Jessica Parker, Iris Apfel, Charlotte Gainsbourg či Lauren Hutton. Googlite, pochopíte. História býva spravodlivá takmer voči všetkému a každému, preto sa dá s najväčšou pravdepodobnosťou predpokladať, že Cardi B. ani Kim K. v tejto spoločnosti vo futúre nenájdete. Ich fotografie budúcim generáciám vo vyhľadávačoch vyskočia skôr pri zadaní výrazov ako ‘fake hype’ a ‘early 2000s’.

Influencer kto??

Kategória veľmi si blízka s tou predošlou, pričom hranice medzi nimi sa miestami úplne stierajú. Tretia nová Bottega bag, stále tá istá póza. Akože nedbalý výraz ‘I don’t care’, zasnený pohľad do diaľky, rozcuchané vlasy. Avšak niekde pod tým celým sa da čítať len jedna veta svietiaca cez celý display veľkým neónovým nápisom a tá znie: “I CARE SO MUCH”. Je naozaj málo ľudí, ktorí dnes instagram berú s nadhľadom, ktorý si aj právom zaslúži. Na konci dňa je to totiž len aplikácia založená na vizualite a obsahoch virutálnych svetov, ozajstná realita sa deje v inom časopriestore a inak. Slovo digitálny influencer, ktoré malo kedysi na začiatku ešte aký-taký význam, je dnes pri miliónových počtoch aktívnych užívateľov a účtov už out-of-date. Nazvať sa ním dnes môže naozaj hocikto, od neexistujúcej osoby (@lilmiquela), po ľudí, ktorí sa v snahe uspieť a zarobiť nezdráhajú podvádzať a klamať (napr. prípad Belle Gibson, Emmy Halberg, Marissy a Gabriela Grossmanovcov a mnohých iných), až po- vajce. Áno, vajce @world_record_egg, ktoré má dnes 7.2 milióna followerov a za sebou svetový rekord v počte lajkov (aktuálne cca 52.4 milióna). Influencer je dnes skrátka ktokoľvek, od vašej susedky, ktorá opakovane postuje tipy na efektívne vyčistenie kuchynskej rúry, po amatérsku ‘fashion bloggerku’, ktorú denne v rovnakých pózach a na tých istých miestach fotí jej mladši brat. Aj to je jeden z dôvodov, prečo má toto pomenovanie čím ďalej tým dehonestujúcejší význam, pričom tendencie blízkej budúcnosti v tomto ohľade nevyzerajú nijak ružovo, naopak…

 

„Stájlisti”

 

Ani štylista určite nie je ten, ktorého hlavná pracovná činnosť spočíva v zháňaní bestsellerov a ‘objavovaní’ topánok, ktoré sa vyrábajú už osem sezón. Naopak, je to kreatívec, ktorý pozná súvislosti, neustále sleduje čo je na trhu nové a je desať krokov dopredu pred všetkými. Jeho zdrojom inšpirácie nie sú instagramové účty celebrít, ani stránky kadejakých resellerov. Ozajstného štylistu najpravdepodobnejšie nestretnete na dlhých obedoch a večeriach (ktoré si väčšinou ani nezaplatil sám), ale s veľkou Ikea taškou plnou špendlíkov, pančušiek, obojstrannej lepiacej pásky a ‚rýchleho‘ sendviču z Fachu. Asi vám na svojich postoch neponúkne pohľad na svoje doplnky ‘bohvieodkiaľ’, ale na nočný stolík plný kvalitnej literatúry a neprelistovaných časopisov o architektúre, umení a dizajne. V bare ho tiež každý víkend nenájdete, zato v galérii a múzeu áno. Real kreatívci málokedy šopujú pre druhých, nemajú na to skrátka čas, ani chuť. Uľahajú do postelí znavení cestovaním, prípravou moodboardov, obiehaním ateliérov a náročnými hodinami na setoch. Vygooglite si mená ako Jan Králíček, Tom Eerebout, Patricia Field alebo (svojho času) aj Carine Roitfeld- čo meno to profík. Ak sa vám “štylista” zjaví na feede zakaždým s inou zúfalou manželkou, desiatym svetríkom s veľkým logom pre “klientku” a pred ďalším “kamoškiným” Bentley vedzte, že sa pozeráte na úplne inú kategóriu činnosti akou býva často označený. Tu sa nedozviete nič nové, užitočné, ani progresívne. Unfollow.

 

 

Followujem, followuješ, followujú

 

Nie, mať insta-účet NIE JE povolanie. A áno, drvivá väčšina tých, ktorým “bežní” ľudia naivne závidia ich “skvelé” insta-životy, je v realite často neštastnejšia, ako tí, čo sa na ne pozerajú. O tom sa tu rozpisovať nebudeme, prečítajte si posledné odborné štúdie ktoré jednoznačne dokazujú, že nadmerné užívanie sociálnych médií vedie v mnohých prípadoch k úzkostným a iným duševným ochoreniam, depresii, poruchám príjmu potravy a k dysmorfii. Ak sa Vám nechce ísť až do takej hĺbky, stačí si otvoriť Moju Psychológiu, táto téma dnes už nie je žiadne tabu. Hoci instagram je ešte stále cool tool na účely proma a komunikácie, väčšina obsahov na ňom zverejnených dnes nedosahuje žiadnu vyššiu umeleckú, či intelektuálnu úroveň a nemá ani nijakú výpovednú hodnotu. Človek má pocit, že už všetko videl a že denne scrolluje stovkami tých istých obrazov, nehovoriac o zapeklitej problematike autenticity followerov. Jedna rovina je samotný zámer sledujúceho, veď podľa doslovného významu názvu by sa dalo predpokladať, že sú to verní nasledovníci, ktorí zdieľajú s majiteľom účtu hodnoty a názory, prajú mu, fandia a miestami ho až obdivujú. Potom je naozaj veľmi pozoruhodné, keď si nie jeden, ale niekedy aj polovica vašich followerov “verne” pozrie každú vašu story, nikdy vám ale nedá ani jeden lajk, ani komentár, hoci by ste postli aj tú najrozkošnejšiu fotku psa na celom svete. Ak vám to zaváňa skôr stalkerstvom, respektíve neprajnou zvedavosťou, ste na správnej stope. Druhá rovina problému sú tzv. “falošní followeri”, ktorých si na kvantá kupuje dnes takmer každý, kto má ešte stále pocit, že práve v ich vysokom počte tkvie onen úspech “influencerov”. Keď však nesedia algoritmy, máme problém. Ak máte 200 tisíc followerov a pod fotografiou v priemere 0 – 5 komentárov, každému bude po čase jasné, že tu niečo nie je košér. V súčasnosti je najcennejší tzv. real engagement, kde je v závislosti od počtu naozajstných interakcií a zdieľaním obsahu širokým spektrom užívateľov možné predpokladať mieru zaujímavosti a ozajstného vplyvu držiteľa účtu. Jeden nemenovaný módny reťazec teda vôbec nie je mimo, keď na mikinu aktuálne umiestnil trefný claim: “Don’t follow me, I’m lost too.” Doslova.

 

 

Luxus ako ho poznáme

Slovo “reseller” sme tu tiež spomenuli a nemusíme snáď podrobnejšie vysvetľovať, že sa jedná o priekupníka prémiového tovaru, väčšinou skrývajúceho sa za pomenovania ako “personal shopper” alebo majiteľ “fashion bazáru”. Apropos, ozajstné bazáre s drahou módou sú veľmi užitočné, pretože podporujú recykláciu, upcycling a udržateľnosť módy. Ich tovar obsahuje z minimálne 80% veci, ktoré už svojho prvého majiteľa mali a zrejme mu nejakú dobu aj slúžili. Nájdete tam produkty z nedávnych kolekcií a často aj naozajstné vintage poklady. Naproti tomu, záplava dnes tak rozšírených “luxury” bazárov ponúka väčšinou tovar z kolekcií aktuálnych, navyše s vysokými maržami a neraz aj pochybným pôvodom. Našťastie, aj tento fenomén sa pomaly ale isto vytráca, s lepšou dostupnosťou populárnych brandov (takmer všetky majú dnes e-shopy) a otváraním nových kamenných pobočiek si ľudia budú v budúcnosti opäť najradšej kupovať sami priamo u nich, alebo na dôveryhodných a etablovaných luxury-sustainable módnych platformách, akou je u nás napríklad @luxuryphile. https://www.instagram.com/luxuryphile/?hl=enhttps://www.instagram.com/luxuryphile/?hl=en.

Navyše luxus, ako sme ho po dlhú dobu poznali a vnímali, už neexistuje. Nepredstavuje ho ani značková kabelka, ani drahé auto a ani dovolenka na Maledivách. Všetkého je akosi veľa, všetci všetko majú a všetci majú to isté. Vzácnymi, naopak, začínajú byť veci, ktoré si človek za peniaze nekúpi. Dobré vzťahy samých so sebou a s inými, ozajstné priateľstvá, ľudskosť, slušnosť, pokora, vzdelávanie, zdravie, charita, láska. Vo svete je rekordne veľa nešťastných ľudí, štatistiky hovoria jasnou rečou a ani všetky predražené veci sveta s tým nič neurobia. Nová dekáda ale hlási veľké zmeny na mnohých frontoch, fashion a lifestyle nevynímajúc. A dobre tak.

 

Text: redakcia
Foto: archív