VIRVAR

FASHION CONFIDENTIAL

Päť dokumentov ktoré Vám rozšíria obzory

 

Valentino: The Last Emperor

Matt Tyrnauer
2008

Viem po čo ženy túžia, chcú byť krásne!“ je citát, ktorým nás na začiatku dokumentu privíta Valentino Garavani v kulisách pompéznych interiérov starého sveta. Akčná kamera brázdi intímnymi zábermi zo zákulisia návrhárovej finálnej ready-to-wear kolekcie, aby sme spolu s jeho najbližšími spolupracovníkmi zažili veľkolepú Rímsku haute couture show pri príležitosti 45. výročia Valentinovej tvorby. Na začiatku by nikto ani len netušil, že pôjde o jeho poslednú prehliadku, no s rozvíjajúcim sa dejom a rastúcimi tenziami medzi starnúcim géniom, jeho životným partnerom Giancarlom Giammetim a dravým mladým CEO značky začíname tušiť, že sa definitívne budeme musieť rozlúčiť s posledným couturierom. Dokument bol akýmsi zrkadlom alebo predzvesťou toho, čo postihlo všetky veľké módne domy- predaj väčšiny akcií konglomerátom a nadvládu marketingu. Unikátne zábery odhaľujú filigránske procesy vzniku rób, ktoré kedysi bývali viac umením ako len kusom generického odevu. Počas deväťdesiatich minút divákov sprevádzajú maestrove mopslíky cestujúce private jetmi a vtipné výmeny názorov bývalých partnerov medzi ktorými zaznelo aj pamätné: „I think you are overtanned.“ (Milujeme.)

Dior and I

Frédéric Tcheng
2014

Je zázrak, že introvert, akým Raf Simons nepochybne je, sa nechal zvečniť v tomto intímnom dokumente o jeho couture debute pre jeden z najvýznamnejších parížskych maisons. Dej sa odohráva v šibeničnom termíne dvoch mesiacov pred prezentáciou haute couture, keď sa plachý Raf zoznamuje s tímom, kde niektorí členovia pracovali pre značku vyše štyridsať rokov. Zaujímavá sonda odhaľuje jemné nuansy kódov Christiana Diora, ktorého duch akoby sa vznášal zhasnutými chodbami jeho francúzskej centrály. Dokument je zároveň ukážkou hektickej a mentálne náročnej práce kreatívnych riaditeľov, ktorí neraz musia pracovať na niekoľkých kolekciách ročne naraz. Práve toto je pravdepodobne jeden z dôvodov, prečo je v dnešnej dobe fluktuácia dizajnérov na tých najvyšších postoch tak intenzívna. Vrstvu po vrstve sa tiež dozvedáme o Simonsovej vášni k umeniu a o jeho veľkom rešpekte, s akým prijal túto pozíciu. Najemotívnejším momentom (dnes už notoricky známym) je dejové vyvrcholenie, kde sa po netrpezlivo očakávanej couture prvotine a s miliónom čerstvých kvetín v pozadí samotný tvorca nezdrží sĺz.

Franca: Chaos and Creation

Francesco Carrozzini
2016

Film bol odpremiérovaný na Benátskom filmovom festivale kde zožal pozitívnu kritiku. Nejde o prvoplánový fashion dokument ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Do úlohy režiséra dokumentu o šéfredaktorke talianskeho Vogue sa postavil jej vlastný syn. Franca Sozzani je vďaka trom dekádam svojej vizionárskej práce považovaná za jednu z najdôležitejších módnych postáv v histórii vlajkovej lode Condé Nast. Dej mapuje jej tranzíciu z Vogue Kids na čelo upadajúcej a nudnej publikácie, ktorá sa pod jej vedením transformovala na jednu z jej najrevolučnejších mutácií. Jej práca s renomovanými fotografmi a odvaha preniesť kontroverzné témy ako domáce násilie, terorizmus alebo ropné katastrofy do módneho editoriálu neraz spôsobili celosvetovú senzáciu. Milovaná a kritizovaná Franca priniesla aj úplne prvé Vogue v ktorom boli uverejnené len plus size modelky alebo číslo venované výsostne modelkám čiernej pleti ešte dávno predtým, než inkluzivita, diverzita, body positivity a antirasizmus boli len bezduchými nástrojmi marketingu. Druhou dejovou líniou dokumentu je odhaľovanie vzťahu medzi slobodnou matkou a jej synom, najmä v osobných diskusiách nahrávaných počas Franciných služobných ciest. Emotívny rozmer a ešte väčšiu autenticitu dostáva celý dokument po uvedomení si faktu, že samotná Franca opustila módny svet po prehratom boji s rakovinou len niekoľko mesiacov po jeho uvedení.

Dries 

Reiner Holzemer
2017

Dries Van Noten nepatrí medzi notoricky známych návrhárov, no jeho meno je dobre známe najmä tým, ktorí módu chápu ako umenie. Sofistikované strihy, netradičné kombinácie materiálov, potlače a nezameniteľný intelektuálny prístup k odevu sú rozpozanteľnými prvkami tvorby tohto belgického dizajnéra. Režisér sleduje nielen kreatívny proces, ale aj jeho súkromný život, kde s dlhoročným partnerom celé hodiny starostlivo vyberajú vlastnoručne rezané kvety z ich udržiavanej záhrady, tak aby ladili s tapisériou kresla ich jedálne. A práve v tomto spočíva Driesov génius. Jeho cit pre detail môžeme obdivovať prostredníctvom kamery pri tvorbe štyroch kolekcií. Zaujímavými sú aj úprimné spovede o dynamike módneho biznisu, ktorý je hnaný neustálym dopytom a ziskuchtivosťou nadnárodných spoločností. Dizajnér nám neponúka náhľad len na tvorbu samotnú, ale sebavedomo hovorí o stratách, neúspechoch kolekcií aj o svojich vlastných pochybnostiach. Nikto to asi nepovedal lepšie ako samotná Iris Apfel: „Módny biznis zomiera vo svojom vlastnom hrobe, ale ľudia ako Dries udržujú plameň horieť. Je skutočným pokladom a malo by sa ním aj tak zaobchádzať.“ Amen.

Lagerfeld Confidential

Rodolphe Marconi
2007

Vo februári to budú dva roky, čo nás opustila jedna z najkontroverznejších a zároveň najvýraznejších legiend módneho sveta. Od jeho nástupu na post kreatívneho riaditeľa značky Chanel v roku 1983 sa stal doslova symbolom originality a zdravej drzosti. Režisér strávil 150 hodín v najužšej prítomnosti „Kaisera“, aby odhalil naozajstný portrét muža, ktorý sa veľkú časť svojho života skrýval za tmavými okuliarmi. Na povrch vychádzajú jeho menej známe vlastnosti ako altruizmus a citlivosť, ale aj charakter jeho osobného života, v ktorom často vládla samota a odlúčenie. V niektorých momentoch divák doslova nevie, či sa díva na realitu, alebo si z nás Karl strieľa, keď plnými priehrštiami naberá šperky, ktoré si berie na krátku cestu a podotkne, že „… to by malo aj stačiť.“ Dozvedáme sa tiež šokujúce fakty ako to, že Lagerfeld vlastne nemal oficiálne módne vzdelanie a nemá ani trpezlivosť na klasické aranžovanie modelov, pretože „miluje improvizáciu“. Niečo tak excentrické pri tvorbe viac ako desiatich kolekcií generujúcich miliardy si naozaj mohol dovoliť iba on. Dokument má naozaj skvelú dynamiku, ide o živý dialóg medzi režisérom a jeho objektom. V niektorých momentoch tak osobný, že sa dozvedáme nielen o jeho sexuálnom živote a orientácií, ale aj intímnom vzťahu s matkou- názov teda dokonale odpovedá obsahu. No a na záver Lagerfeldov citát na obdobie lockdownu: „Nenávidím ľudí, ktorí nedokážu byť sami!“ Amen č.2.

Foto: archív