VIRVAR

AŽ PO UŠI V LOKÁLE, BOTTEGE A VINTAGE

Alebo čo prežije (nielen) Ronu

 

Na naivné predstavy, že sa všetko vráti do normálu, nie je čas, ani priestor. Už dnes je všetkým (rozmýšľajúcim) jasné, že mnoho vecí sa v našej spoločnosti zásadne zmení, módu nevynímajúc. Nepôjde len o samotné finančné straty, krachy a zánik nejednej značky, to všetko je len začiatkom nových procesov, ktoré budú s najväčšou pravdepodobnosťou viesť predovšetkým ku zmene ničoho iného, ako našich- postojov. K odevom, ich pôvodu, trvácnosti a aj k tomu, ako ich budeme nosiť. Vitajte v novej ére, ktorú sme vám nejaký čas tak ‘sľubovali’.

 

 

 

Už teraz treba prechovávať sympatie voči tým, ktorým ich skrine a šatníky vyjavia neúprosnú pravdu a tou je, že veci v nich sú takmer nepoužiteľné. Pätnásť párov ‘Louboutiniek’, tričká s nápismi od Diora, desať rovnakých šiat od Zimmermann, tri Chanel ‘Vanitky’ a úplne nová 19tka, dva páry Triple S, kadejaké svetríky a mikiny posiate logami, mikro Kelly od Hermès v ostrej ružovej a Birkinka v must-have farbe minulej sezóny, sýtej zelenej, čo vyzerá ako susedov dobre hnojený trávnik. Ach, ako ľahko vznikali všetky tie unboxing videá a zábery prehnané cez všetky tie filtre a appky, (primárne) pre Instagram. A kam s tým teraz? Do koša. Aj s vecami, aj s ‚poradcom štýlu‘ (samozrejme, aj tu treba rozlišovať), tých aj tak nik tak skoro potrebovať nebude. Móda totiž zas nejakú dobu nebude žiadna sranda. Nadprodukcia bude absolútne no go, neetické podmienky výroby budú sledované prísnejšie, ako kedykoľvek predtým, rýchle trendy sa budú rovnať absencii vkusu a nielen návrhári a producenti, ale aj konzumenti sa budú musieť navrátiť k podstate. A tou je nadčasovosť, kvalita a originalita. Fashion hity sociálnych médií do nemoty postované inlfuencermi, pózermi a znudenými manželkami, budú ľuďom na dlhú dobu evokovať všetko, čo viedlo k neveselej realite súčasnosti, a aj to, čomu sa budeme chcieť v blízkej budúcnosti vyhnúť: Nadkonzumu, povrchnosti, narcizmu, absencii trvalých hodnôt a prílišnému upínaniu sa k matérii. Naopak, ‘do módy’ sa vráti rácio, pragmatická hĺbka a zdravá nostalgia, ktoré bude symbolizovať nasledujúcich päť vecí.

 

 

1. Stará dobrá tridsaťpäťka

 

Je čas vytiahnuť z krabíc všetky tie žilnaté Togá a pevné Fjordy, je čas vyvetrať vašu starú, dobrú ‘koňakovú’ Birkinku. Zabudnite na mini-verzie tejto legendy, veľké rúčky aj tak nikdy nevyzerali symetricky na jej zmenšenine o rozmere 25-tich centimetrov. Také parametre odjakživa viac pristanú Kelly, aj to jedine na večer, alebo keď si idete v nedeľu vrámci prechádzky kúpiť kopček zmrzliny a treba vám len kľúče a kreditku. Pokiaľ môžete práve teraz investovať do niečoho, čo prežije ďalších dvadsať rokov bez toho, aby ste evokovali postavu z Real Wives of Orange County, zbavte sa všetkých tých malých, nepoužiteľných  Jacquemusov a prvoplánových ‘Devilliek’ a kúpte si real klasiku. Najlepšie nejakú staršieho dáta, tie boli omnoho kvalitnejšie- materiálom, aj spracovaním. Nič nepokazíte s Hermès v základnej farebnej škále (Gold, Black, Etoupe, Rouge H, Indigo, Orange H) alebo v dnes už ikonických odtieňoch (napr. Blue Electric, Sanguine, Vert Olive, Mykonos, Rouge Casaque, Blue Jean) a v jej prapôvodnej veľkosti ’35’, legendárnym flapom od Chanela, či ikonickým Maierovým ‘prepletancom’ od Bottegy Venety. Ak chcete byť trošku odvážnejší, siahnite na menej populárne, no rovnako ikonické modely spomínaných značiek: napríklad Jypsiére alebo Medor (Hermès), Reissue alebo Bowling bag (Chanel), či Cassette alebo Envelope (Bottega Veneta). Zapamätajte si, že 80% stylingu vždy robia dobré doplnky, preto radšej jednu-dve kvalitné, ako desať brakov. Ak už spomínané máte, tešte sa. A dobre sa o ne starajte. Nielen autá potrebujú pravidelný servis…

 

 

2. Karlov Chanel

 

 

Iste, Chanel je Chanel, bodka. My prví budeme na to prisahať, ale iba do momentu, kedy ‘starý’ Chanel skonfrontujeme s tým ‘novým’. Lebo to je ako porovnávať Antarktídu s Austráliou. Nejde len o samotného Lagerfeldovho kreatívneho génia, hoci práve tento moment je kľúčový. Rozdiel je v celkovom vajbe, ktorý zo sák, šiat a doplnkov vyprodukovaných počas jeho éry ide. Je v nich zakonzervovavný ozajstný luxus, je v nich noblesa, je v nich zeitgeist. Je to niečo, čo sa nedá napodobniť, ani presne opísať, pretože ‘to’ v sebe nesie autentickú energiu časov minulých. Žiadny návrhár, ktorý príde na Lagerfeldovo miesto (a je úplne jedno, či bude horší alebo lepší, ako bol on), nebude módu vnímať a ‘robiť’, ako ju robil on. A on ju robil bezkonkurenčne. Ak patríte medzi šťastlivcov s rozsiahlym archívom modelov práve z jeho éry, držte sa ich pevne ako kliešte svojho hostiteľa, lebo práve oni raz budú nemými svedkami relevantnej histórie súčasnej módy. Navyše, Chanel sako z Karlovej dielne ustojí test času a aj široký diapazón spoločenských príležitostí s gráciou a bravúrou, ako žiadny iný kus odevu. Pokiaľ tento fenomén objavujete až teraz, odporúčame zainvestovať do dnes už legendárnych lookov zo zdrojov ako The Real RealKern 1 či 1stdibs, výber tu býva naozaj slušnýNavyše si môžete byť istí, že nekupujete fejk. Bonusová rada: #Lesage.

 

 

 

3. In *vintage we trust

 

Čo už bolo o problematike staršieho oblečenia napísané, my opakovať nebudeme. Nech si každý urobí svoju domácu úlohu sám, času je teraz viac, než dosť. Nebudeme tu ani repetitívne odkazovať na aspekt udržateľnosti, ktorý staršie odevy povyšuje nad toľko nových, prebytočných. Kvalita. To je karta, ktorou budeme hrať práve v tomto bode, pretože tá je doslova ako z inej dimenzie. Keď si porovnáte čo i len vaše obľúbené spoločníčky na každý deň- tenisky od New Balance- vyrobené pred povedzme ôsmymi rokmi s tými, čo ste si kúpili minulý mesiac zistíte, že tie staršie sú akési iné. Sú ťažšie, celkovo kompaktnejšie, podrážka sa ‘nevyšľape’ tak rýchlo, farby si držia svoj odťieň. Tie staré by ste s najväčšou pravdepodobnosťou označili prívlastkom ‘poctivá, americká športová bota’, tie nové skôr tým ‘čínsky šmejd’. Politická korektnosť bokom, tak to je. Čo ale potom značkové oblečenie, cena ktorého sa rokmi neustále zvyšuje? Chyťte si do ruky napríklad kašmírový kabát od Max Mara z roku 2003, topánky od Marca Jacobsa z konca deväťdesiatych, alebo pôvodné ‘Sedlo’ od Diora zo začiatku druhého milénia… Najväčšou výhodou dnes je, že podobné zázraky sa (často nepovšimnuté) doslova váľajú v takmer všetkých bazároch s dizajnérskou módou. Googlite, surfujte, hľadajte, kupujte. Sústreďte sa na staršiu Balenciagu a Givenchy, Elbazov Lanvin, Rafov Dior, ‘old ‘ Céline, či desať a viac rokov starý Fendi a YSL. Ah, yay – ‘vintage’ all the way.

*Termínom “vintage” sa zvyknú označovať odevy a doplnky staré 20 a viac rokov, preto apostrofy.

 

4. Bottega a tí druhí

 

Daniel, Daniel. Čo povedať? Nekúpime si všetko, zas odtiaľ-potiaľ. Pri všetkej úcte, to sa nedalo ani pri Karlovi. Ale tvoja Bottega má hlavu a pätu, slovami laikov. Slovami odborníkov- je to pokročilý koncept. Opica a ananás na ‘zdrape’ látky? Nech sa páči. Oversize sako, čo vyzerá ako požičané od dedka? Jakbysmet. Topánky, ktorých podrážka pripomína zobák káčera a aj tak je sexy? Samozrejme. Prečo ale práve Bottega, keď takéto a podobné veci dnes predáva x-iných značiek? Lebo aj áno, aj nie. Veneta totiž nepredáva ani tak módu “per se” ako- názor. Konštatovali sme to neraz a budeme znova, tu cítiť Philo efekt a nielen to, dokazuje to totiž, akým dobrým žiakom Lee vskutku bol. Naučil sa všetky potrebné grify a nasal mnohé nuansy, bez ktorých by sme nielen nad kolekciou samotnou, ale ani nad všetkým ostatným od stylingu, castingu, až po ‘brutálne‘ kampane každú sezónu nehíkali. Bravo. Prečo jeho móde nerozumie každý (a dobre tak)? Lebo nie je prvoplánová. Prečo jej fandí toľko insajderov z módnej branže? Lebo je ‘vychytaná’ do posledného detailu. Prečo ju tak radi kupujú tí najrešpektovanejší buyeri z celého sveta? Lebo je vnútorne neskutočne homogénna, každý piece akoby nadväzoval na ten predošlý, aby tak spolu postupne vytvárali jeden zmysluplný celok. A prečo ju tak milujú módni editori a artdirectori? Lebo je nadčasová, neskutočne verzatilná a zároveň má ultrapevnú víziu. Čo Tomas Maier odvážne začal, Daniel Lee dotiahol do dokonalosti. Táto Bottega sa nikam nechystá. PS: Mrknite aj na LOEWE, The Row, Sacai, Comme Des Garçons, Cecilie Bahnsen, J.W. Anderson, Pradu a Lemaire.

 

 

5. Lokál náš každodenný

 

… Daj nám dnes. Je to naozaj zvláštny fenomén, ale čo je doma, to sa nepočíta. Akurát, že toto naše notoricky známe príslovie pomaly, ale isto (v kontexte módy) prestáva platiť. Hurá! Keď už nevieme, čo by sme si obliekli v Paríži, kde sa to bude na nejakej supercool fashion gala dinner zas hemžiť najnovším Gvasaliom a Mariou-Graziou, so ‘starou’ elaborátnou blúzkou od Hanečku vždy aj tak urobíme najväčšie terno. To isté platí pre čierne, super-strihané sako od Holubca, éterické, po zem splývajúe šaty od Saba alebo sexy koženný kabát od Kocianky. Výsledok? Samé “Wow!”“I love it’” a ”Where did you get that??”. Náš domáci dizajn je ešte ešte stále tak iný, a predsa už tak kvalitný, že na ňom môžete bez obáv stavať. Dostupnosť, priaznivá cenotvorba, jedinečnosť vízie a v neposlednom rade aj osobný vzťah s dizajnérom, to všetko robí z lokálu poklad, ktorý bude práve v týchto pohnutých časoch krízy a postkrízy, radosť nájsť. Otvorte ho dokorán, objavujte jeho vrstvy a zákutia, spoznávajte, rozširujte si pomocou neho svoje obzory. Každý z našich domácih dizajnérov nesie svoj špecifický rukopis a rozpráva zaujímavý príbeh. Napokon, móda bola vždy predovšetkým o voľbe, stotožňovaní sa a osobných preferenciách, hľadajte teda toho, ktorý ‘hovorí’ práve k vám. A my vám zas hocikedy zfleku povieme, že keby bolo na nás, ‘všetci’ chodia jedine v lokále, Bottege a tom najlepšom svetovom vintage. Happy hunting!

Foto: Bottega Veneta, Chanel, archív