VIRVAR

QUO VADIS, CHANEL?

Kto sa bojí Virginie Viard

Parížsky couture week je za nami, čo ale neutícha sú kritické ohlasy insiderov na adresu jedného z pilierov svetovej módy, pioniera a kedysi aj najväčšieho udávača trendov, francúzskej značky Chanel. Tá totiž, zdá sa, v súčasnosti síce stavia na svojej histórii a odkaze jej zakladateľky Coco a génia Karla, má s nimi však čím ďalej, tým menej spoločné. Papier, a to najmä ten, na ktorom je uverejnená drahá inzercia, znesie všetko, rovnako ako influenceri a blogeri, ktorí na oplátku často čerpajú rôzne výhody. Ozajstní odborníci z fachu a dlhoroční zberatelia však sledujú nové smerovanie galskej ikony s čoraz väčšími rozpakmi a ak sa čoskoro nestane zázrak, Chanel sa ocitne na veľmi riskantnej ceste, kde jediným cieľom sú nízke náklady, veľké zisky a umelé udržiavanie starej ilúzie.

 

Prvé kolekcie nástupkyne cisára neboli ničím, čo by otriaslo základmi módneho sveta. Ostatne, ako jeho dlhoročná spolupracovníčka predsa len za tie roky pochytala rôzne grify, triky a do veľkej miery aj nasala jeho estetiku a štylistickú expresiu. Čo ale Karl mal a Virginia s veľkou pravdepodobnosťou nemá, je nadmiera fantázie a invencie, ktorá je potrebná najmä pri tvorbe odevov, ktoré sa v skutočnosti veľmi nemenia. Ak sa totiž pozriete na portfólio značky trošku bližšie zistíte, že tie isté siluety sák, sukní, kabátov a šiat sa šijú dodnes. Mení sa len samotný ‘look’ v závislosti od sezón, zeitgeistu a toho, čo svet momentálne teší, alebo trápi. Lagerfeld bol bezkonkurenčný práve v maskovaní skutočnosti, že verní klienti si po generácie de facto kupovali tie isté veci. Bol to on, kto im ale dával zakaždým iný vibe, vtip a kontext, vďaka svojej neuveriteľnej rozhľadenosti a neutíchajúcej zvedavosti sa jeho inšpirácia zdala takmer nevyčerpateľnou. Niečo ako ‘hrnček, var!‘. Keď ste si už nevedeli predstaviť, s čím ešte môže vyrukovať a prekvapiť, lebo všetko už bolo- bum! Dal to. Človeku neostávalo nič iné, len doširoka otvoriť ústa a- peňaženku.

„Lagerfeld bol bezkonkurenčný práve v maskovaní skutočnosti, že verní klienti značky si po generácie de facto kupovali tie isté veci.“

Pri pohľade na ostatné dve Viardovej kolekcie (SS 2020 a HC/SS 2020) je o to viac do očí bijúce, že máte pocit akoby ste všetko, čo sa pred vami po móle prešlo, už videli. Nejde len o strihy či materiály, všetci predsa vieme, že tie sú limitované a vždy sa opakujú. Ide o kombinácie jednotlivých elementov, ich spracovanie a celkový styling. Na konfrontáciu lookov z aktuálnej jarnej kolekcie stačí krátka retrospektíva vlastného šatníka, je tam naozaj všetko: Od roku 2002, až po tie posledné autorské Karlove počiny. A nielen to, v niektorých prípadoch to dokonca vyzerá, akoby sa Virginie inšpirovala sama sebou, čo by nebol problém, pokým sa nesnažíte klientovi predať takmer rovnaké biele sako aj z cruise kolekcie, aj z tej haute couture, pričom ich prezentácia je od seba vzdialená len pár mesiacov a cenová priepasť medzi nimi sa dá veľkosťou prirovnať k Zemplínskej šírave. Ostatne, obrázok povie viac, než tisíc slov, stačí si prezrieť galériu.

„Čo nemožno Viardovej uprieť, je jej nesporná snaha vniesť do modelov praktickosť a nositeľnosť, ktorá však miestami zaváňa až prílišným mainstreamom a čitateľnou prvoplánovosťou.“

 

Karlovu nástupníčku ale v žiadnom prípade (ešte) netreba zatracovať, niekedy je ťažké pochopiť, čo sa v skutočnosti deje v zákulisí giganta, akým Chanel dnes nesporne je. Verejnosť sa často až ex post dozvie o zásadných zmenách, ktorými tak zložitý biznis- organizmus musí najmä po Lagerfeldovom odchode a pri dnešných dramatických zmenách v spoločnosti a fashion priemysle prechádzať. Čo nemožno Viardovej uprieť je jej nesporná snaha vniesť do modelov ich praktickosť a nositeľnosť, ktorá však miestami zaváňa až prílišným mainstreamom a čitateľnou prvoplánovosťou. V dobe, kedy sa všetky progresívne brandy pomaly odkláňajú od simplexných pascí pre zákazníkov v podobe overloadu log a plytkých kreatívnych výpovedí je otázne, či práve kedysi taký vizionár, akým Chanel po dlhé desaťročia bol, ‚potrebuje‘ práve to.

Virginie Viardová by mala zabudnúť na preexponované show-sety, celebrity a nadmieru PR a mala by sa radšej navrátiť k tvorbe ozajstných odevov. Lebo vždy to je, bolo a bude len a len o nich. A čo majú robiť priaznivci ‚starého‘ Chanela? Ešte vždy sa dá z kolekcií niečo vybrať, žiada si to len viac kurátorovanej selekcie, Lesage tvídu a vintage-huntingu, udržateľnosť len zaplesá. Nezúfajme teda, móda vie občas veľmi prekvapiť. Aj tak len čas ukáže, kto sa mal Virginie Viardovej báť: Či konkurencia, alebo náročný klient.

Text: redakcia
Foto: archív, vogue.com