VIRVAR

PREDSTAVIŤ SI NEPREDSTAVITEĽNÉ

Apokalyptické módne momenty

 

Móda a umenie čerpajú inšpiráciu z tých najrôznejších zdrojov. Nie vždy to však musí byť rozkvitnutá záhrada na juhu Francúzska alebo nostalgia rokov sedemdesiatych. Téma apokalypsy v biblickom, ale aj postmodernom ponímaní, sa neustále recykluje nielen na filmových plátnach, ale aj na svetových mólach. Obzrime sa v čase za tými najmarkantnejšími.

 

Apokalypsa je všeobecne považovaná za koniec sveta, v prenesenom význame môže znamenať aj koniec určitej éry alebo súčasnej normy. Mystické opisy zjavení Svätého Jána sa prelínali storočiami na plátnach majstrov, len aby v tom našom zotrvali na textilnom médiu, v odevnom spracovaní. Umenie popasovať sa s touto temnou problematikou spočíva (tak ako vždy) v nájdení inovatívneho pohľadu na tému Súdneho dňa. Práve v módnom priemysle, ktorý často reflektuje aktuálnu politickú, enviromentálnu alebo ekonomickú situáciu, neraz prevláda pohľad na utilitárnu módu vo svete „po“. Samotné slovo pochádza zo starogréckeho apokalyptein, čo znamená „odhaliť alebo odkryť“. V prípade odevu tento aspekt prináša rôzne teórie o samotnej funkcionalite šiat, ktoré asi v „novom svete“ nebudú zdobené lupeňmi pivónie zo spomínanej záhrady v Provence…

Alexander McQueen jar/leto 2010

Táto kolekcia sa zapísala do histórie aj kvôli smutnému faktu, že bola aj poslednou samostatnou kolekciou zosnulého majstra, na ktorej nám definitívne zamával po záverečnom defilé. Bájnou Atlantídou, ktorá bola hnevom Bohov zmätená do hlbín oceánu, sa inšpiroval aj britský dizajnér, no jeho interpretácia bola ako napokon vždy, svojská: Po sérii globálnych katastrof, spôsobených nezodpovedným prístupom ľudstva k životnému prostrediu, sa arktické ľadovce roztopia a civilizácia sa ocitne pod vodou. Ľudská rasa sa vyvinie ďalej vďaka medzidruhovému kríženiu do novej, vytvorenej z krížencov plazov, morských cicavcov a ľudí. Siluety veľrýb a delfínov sa zrkadlili v prepracovaných strihoch a high-tech potlače šupín dopĺňali víziu tohoto novovzniknutého druhu.

Chanel jeseň/zima 2011

 

„Náš svet je veľmi temné miesto, “ vyhlásil Lagerfeld v čase, keď svet šokovala ničivá sila zemetrasenia na Haiti a ekonomika sa pomaly spamätávala z krízy. 77 modelov prevažne v čiernej farbe so zábleskami lávovej červenej sa prešlo erupciou-zdecimovanou krajinou, obkolesenou dymiacimi hromadami vulkanického kameňa. Sopečná erupcia alebo pád meteoritu inšpirovali túto dramatickú scénu, kde uprostred temnoty po žiarivo bielom chodníku nádeje vypochodovalo trúchliace ľudstvo v geniálne navrstvených klasikách. Dôraz bol kladený na samotné akoby deštruované materiály a kaiser v tomto prípade upustil od pre neho tak typického „predoplnkovania“ modelov. Odkaz bol jasný: Ľudstvo prežije armagedon a síce tenký, no o to žiarivejší lúč nádeje ho prenesie k lepším zajtrajškom.

Gareth Pugh jar/leto 2019

 

Estetika anglického návrhára je založená nielen na solídnych základoch temnej neogotiky, ale ako býva u londýnskych dizajnérov už dobrým zvykom prameniacim z krajčírskej tradície Saville Row, aj na prepracovaných strihových riešeniach. V artistckej vízii pre svoju letnú kolekciu si Pugh svet predstavil ako betónovú kryptu zaliatu horúcim asfaltom, kde musí bojovať každý sám, za seba. V jeho postapokalyptickej spoločnosti, ktorá sa ako referencia objavuje v mnohých jeho kolekciách, hrajú prvú rolu ženské superhrdinky akoby vystrihnuté z Mad Max alebo Blade Runnera. Úlohou odevu je demonštrovať brutálnu túžbu prežiť aj v nehostinných podmienkach nového, desivého sveta.

 

Marine Serre jeseň/zima 2020
Nováčik na módnej scéne patrí k laureátom LVMH prize a dnes už rovnako aj do sféry ohrozenia, keďže práve malé a stredné značky pocítia neblahé následky ekonomického kolapsu. Jej kolekcia týždne v predstihu reflektovala súčasné dianie na hranici globálnej krízy a ponúkla hneď niekoľko riešení. Väčšina materiálov pochádzala z archívu značky alebo bola upcyklovaná, čo bude – dúfajme – trend, ktorý si osvoja aj veľkí hráči. Pozvaní žurnalisti a hostia prehliadky sedeli takmer na úrovni zeme, presne ako kedysi praveké kmene zberačov a lovcov sledujúcich kozmické divadlo. Tvárové masky s praktickým aj estetickým významom sa podľa dizajnérky stanú novou normou, kabáty budú mať funkciu vesmírnych skafandrov dobyvateľov nového sveta. Implementované combat prvky pre prípad invázie zombies sú len ďalším elementom (nie tak celkom) sci-fi scenára, ktorý Marine predstavila kmeňovému zoskupeniu na svojej show.

 


Balenciaga jeseň/zima 2020

 

Parížsky couture dom, ktorého doménou kedysi nebývali len tenisky a svetre s nápismi, predstavil pod vedením rozporuplného Demnu svoju víziu konca dní in medias res. Hostia si po príchode rýchlo uvedomili, že samotné mólo je zaliate vodou či už biblickej potopy, alebo roztopených ľadovcov. Nad temným ‚nebom‘ šľahali blesky plameňov, ktoré v tej dobe menili Austráliu na kopu popola, alebo zúrivej búrky, neveštiacej nič dobré. Klérická armáda, ktorá vypochodovala s blčiacim pohľadom krvou- podliatych očí akoby v priamom prenose zvestovala súdny deň. Čo Gvasalia roky tvoril, teraz sám spochybnil. Radikálne strihy vystriedali (ešte stále aktuálne) príliš komerčné nastavenie značky, snažiac sa tentokrát uspokojiť nielen fanúšikov streetwear-hajpu, ale aj ich protipól, z čoho je možné odčítať aj celkové budúce smerovanie materského Keringu. Práve tomuto gigantu, ako aj mnohým iným, je často vyčítaná neodškriepiteľná nadprodukcia, pri ktorej by riešením mohol byť práve návrat k statement pieces, couture a individuálnej radikálnosti osobného štýlu.

 

 

Foto: archív