VIRVAR

5 CEST, JAK ZTRATIT PENÍZE

OLGA TRČKOVÁ:
5 CEST, JAK ZTRATIT PENÍZE… NA TRHU S UMĚNÍM

INVESTOVAT DO UMĚNÍ SE VYPLATÍ. JENŽE MUSÍTE VĚDĚT, JAK NA TO. NEJEN PŘI PRVNÍCH NÁKUPECH JE NA MÍSTĚ ZDRŽENLIVOST A OCHOTA ŘÍDIT SE JEDNODUCHÝM HESLEM: KUPOVAT JENOM KVALITU A RADŠI KOUPI ODOLAT, NEŽ NEVZÍT TO NEJLEPŠÍ. JAK PENÍZE NA UMĚNÍ VYDĚLAT, JE DOST NEJISTÉ. GARANTUJI, ŽE POKUD SE NEVYHNETE NÁSLEDUJÍCÍM CHYBÁM, PENÍZE ZTRATÍTE.

 

Text: Olga Trčková https://www.instagram.com/olgatrckova/?hl=sk

 

CHYBA 1

KUPUJTE JENOM ZAVEDENÁ JMÉNA

Omyl. V tom je nejčastější rozdíl mezi tím, kdo na obchodu s uměním vydělá, a kdo ne. Mezi tím, kdo trendy tvoří a kdo kopíruje. Je důležité hlídat, co v umění vzniká, je mladé a právě se vynořuje, protože to má větší potenciál pro růst a uznání. Investičně jsou zajímaví umělci na začátku kariéry. Právě ti vytvářejí díla, která by se mohla v budoucnu ukázat jako průlomová. Je to riskantní, ale když to vyjde, vyhráváte jackpot.

 

CHYBA 2

SPOKOJTE SE S PĚTIPROCENTNÍ SLEVOU

Galerie se obecně se svými umělci dělí rovným dílem padesát na padesát z kupní ceny. To znamená, že s trochou vyjednávání byste měli dostat minimálně deset procent slevu. Speciálně v dnešní době, kdy zraněné galerie krvácejí kvůli finanční krizi a fatální nedostatek peněz mají i umělci, to vždy stojí za zkoušku.

Galeristé za zády s umělci, kteří chtějí, ale nedostávají peníze, na to nejspíš uslyší.

 

CHYBA 3

KUPTE ATYPICKOU PRÁCI

V každé výstavě je vždy jedno dílo, které vybočuje z kurzu. I kdyby na show dobrého umělce byl jakkoli mistrovský kus, ale netypický pro jeho tvorbu, trh s uměním je k tomu bohužel lhostejný. Bez ohledu na to, jak uhrančivý ten kus je, bez ohledu na to, jak zajímavá je cena, jednejte s tím jako s drogou a řekněte prostě: Ne! Pokud přece koupíte, budete se proklínat, až zjistíte, jak těžké je ten „inspirativní“ kus prodat.

 

CHYBA 4

NAKUPUJTE BEZ POŘÁDNÉHO PŘEDSTAVENÍ

Připravte se, že se vám dostane zacházení podle toho, kdo vás galeristovi představí. Dejte si velmi záležet na tom, aby to byl jiný dobrý sběratel nebo známý galeristy. Pokud totiž galerista zjistí, že se stýkáte s jiným „jeho“ sběratelem, možná příště odolá říct vám za obraz vyšší částku, než za kolik ty samé obrazy nabízí svým „stálým“ klientům. Také si zajistíte, aby vám nepředkládal „béčkové“ práce, které už někdo jiný odmítl. Je to trochu jako v dobrém anglickém jachtovém klubu, dobré doporučení vám zajistí dlouhotrvající férový a spokojený vztah.

 

CHYBA 5

KUPTE NEJDRAŽŠÍHO UMĚLCE, KTERÝ JE ZROVNA HOT

O řízených spekulacích na trhu s uměním by se daly napsat knížky, ale zjednodušeně: Nejdráž nakupují kavky. Kdo si může dovolit být kavkou, a přesto se cítí komfortně, je šťastný člověk. Všem ostatním, kteří se zabývají otázkou za kolik, co a kde koupit, radím zpozornět, když je něco nejdražší. Budete totiž muset najít někoho, kdo to v budoucnu koupí ještě za víc. Sexy sestřička z nemocnice, olej Richarda Prince, se před dvěma lety na aukcích Sotheby’s prodával za osm milionů. Dnes, když už bublina splaskla, ho od vás nikdo nekoupí ani za polovinu. Zároveň je to ten samý obraz, který stál v newyorské galerii Gladstone v roce 1999 jen 85 000 dolarů. Chytře investují ti, kdo kupují v galerii, a pak ve vhodné době prodají. Nebo taky ne. Inteligentní sběratel kupuje na primárním trhu v řádech tisíců a kavka na sekundárním trhu, v aukci, za miliony. Dívejte se tedy pozorněji v galeriích a odolejte nákupům v aukci. Nebo jste kavka?

 

Autorka je galeristka a zberateľka umenia. Sleduj na @olgatrckova a @dscgallery

Foto: DSC Gallery, archív