Šesť trendov nadchádzajúcej dekády
„Kvetinové vzory na jar? Dychberúce…“ ikonická fráza, ktorú s patričnou dávkou sarkazmu použije Meryl Streep vo filme Devil wears Prada počas porady k novému číslu módneho časopisu Runway. Pretočili ste aj Vy očami pri prečítaní tohoto imaginárneho titulku? Ja by som tak spravil určite, ale nebojte sa. Kategórie ako „Vyfarbite sa!“ alebo „Urban nomad“ prenecháme redaktorkám tých dvoch módnych časopisov, ktoré tu máme spolu s každoročnými stálicami ako „Zbaľte milionára, kúpte si Birkinku“, „Nadčasové kúsky, ktoré musíte mať!“ a „Naše módne ikony“. Táto analýza nadchádzajúcich sezón nebude o neónovej ružovej, ani etno vzoroch.
Bez loga, konečne
Prechádzajúca dekáda bola mätúca. Náhly a nečakaný flashback rokov deväťdesiatych priniesol estetiku trashy lookov počínajúc začiatkami Britney Spears a končiac kódmi sídliskových outfitov bývalých socialistických krajín. A niekde v tom (aj vďaka obrovským zásluhám „cool“ insta influencerov) vznikol trend logománie. Niektoré značky ho pojali celkom vtipne a sofistikovane (prípad Gucci), niektoré zneužili branding na vygenerovanie ziskov a zaútočili na najnižšie ľudské pudy. Obojstranné Balenciaga svetre, tričká s obrovským nápisom Givenchy a teplákové súpravy pokryté Fendi monogramom neboli vytvorené s úmyslom ironicky pobaviť a kritizovať konzum, čo bol prvotný zámer pri vzniku logománie, ale predať produkt slaboduchým spotrebiteľom, ktorí sa riadili heslom „more logos more fashion“. Aj tu sa však uplatnil zákon kanibalizmu a presýtenie trhu znamenalo zánik. Chvalabohu. Začiatok novej dekády konečne prináša fokus na logo-free produkty, kde ide bokom túžba osloviť masy. Naopak, dôraz sa prenáša na navonok nenápadné elementy ako prepracovaný dizajn, kvalitné materiály a dokonalá konečná úprava. Jedným z najlepších príkladov je raketový úspech novej Bottegy Venety a klesajúci záujem elitných klientov o obrandované artikle v značkových butikoch. Bohatstvo kričí, ale chudoba kričí viac. Častokrát vo svetríku s obrovským dvojitým C.
Trend neutral
Dávno sú preč tie časy, keď sme vedeli určiť presný rok a sezónu ‚toho úžasného‘ Prada kabátu len vďaka veselému printu s opičkou. Populárne značky a veľké módne domy akoby dizajnovali dookola to isté- čiastočne ide aj o kreatívnu krízu, ale hlavný dôvod je niekde inde. Nakupovať, používať a spotrebovať menej je jedným z najsilnejších trendov osvietených klientov, ktorí si trikrát premyslia, či potrebujú osemnáste čierne sako od Chanela a desiaty pár tenisiek od Brunella. Uvedomili si to aj tvrdo pracujúci a dobre platení analytici módnych konglomerátov, sediaci za excelovými tabuľkami spracúvajúc podrobné reporty o ‚novom‘ správaní sa konzumentov. Heslá ako kapsulový šatník, verzatilita a nadčasovosť nerezonujú len v ušiach tvorcov ale najmä- spotrebiteľov. Tento rok prináša nastupujúcu vlnu akejsi trend- neutrality, ktorá zaručí, že si daný odev budete môcť obliecť aj o päť rokov, bez pocitu hanby, že ste „so last season“. Trendy ako sme ich poznali doteraz, sú mŕtve.
Strictly sustainable
OK Greta, pochopili sme. Globálne otepľovanie spôsobované viacerými faktormi devastuje planétu a keď si to uvedomila aj Kim vo svojom šokovanom tweete „Global warming is real!“ znásobenom emotikonom zlomeného srdiečka, asi to bude už naozaj vážne. Žarty bokom- odevný priemysel je v top trojke najväčších znečisťovateľov životného prostredia a trh to musel priznať. Vznik a vývoj alternatívnych materiálov, upcyklácia, udržateľnosť- to všetko sú fenomény, ktoré doposiaľ neexistovali. Jedinci, ale aj veľké firmy si uvedomili, že zmena je jednoducho nevyhnutná. Konečný spotrebiteľ si do svojho drinku nedá slamku a rovnako si premyslí, čo si zavesí do svojho šatníka. Téma udržateľnosti v móde je komplexná a širokospektrálna, nestačí na ňu pár riadkov a v ďalšej dekáde bude naďalej jedným z hlavných pilierov identity každej značky, ktorá bude chcieť osloviť čím ďalej, tým náročnejšie a hlavne zodpovednejšie publikum.
Gender fluid
Come on! Je 2020. Dievčatá NEMUSIA nosiť len ružovú a chlapci si MÔŽU obliecť šaty. Normy minulého milénia v rámci odievania patria do spektra upaľovania čarodejníc a púšťania žilou. Prvými lastovičkami boli gender- neutral sekcie v nákupných domoch ako napríklad u Selfridges alebo aj fakt, že štvrtina nominovaných na LVMH awards 2019 svoju tvorbu zaradila práve do tejto kategórie. Všetko na seba nadväzuje, minimalistické strihy podporujú ideu nadčasového šatníka, absencia výrazných trendov zas dáva možnosť a odvahu obliecť si každému to, čo sa mu páči. Jayden Smith ako tvár dámskej línie Louis Vuitton? Prečo nie. Gender fluid trend neoslobodzuje len ľudí od stereotypov, mylne vnímaných spoločnosťou ako jediných smerodajných, ale dáva slobodu aj samotným odevom a ich tvorcom. Tým nádherným modelom, ktoré vzápätí získajú iný rozmer, iný koncept a úplne svieži dych, keď si ich oblečie niekto na koho pôvodne po celé dekády neboli zamýšľané. Móda v roku 2020 je pre všetkých.
Lokál, lokál, lokál
Posledným, ale snáď aj najzásadnejším trendom bude podporovanie lokálneho dizajnu a produkcie. Ak čítate tento článok na našej stránke, gratulujeme! Pravdepodobne Vám zaleží na podpore domácich tvorcov, hľadáte jedinečný a autentický dizajn a myslíte globálne. Môžete si kúpiť denimovú bundu ušitú za neľudských podmienok v továrni, ktorá znečisťuje miestnu rieku z reťazca začínajuceho na Z, ale takisto máte možnosť investovať napríklad do upcyklovaného a SKUTOČNE limitovaného originálu Levi´s od Zola Tótha a prejaviť sa ako osvietený fashionista. Viem, niekedy je rozhodujúcim faktorom aj cena produktu, ale kašmírový kabát, ktorý Vám ručne ušije na mieru Petra Kubíková je zážitok, ktorý si v bežnom high- street reťazci nekúpite. Ružové okuliare dolu, nekúpite si ho ani v luxusnom butiku. Originalita, udržateľnosť a kvalita, to všetko sú atribúty, ktoré poctivo kurátorovaná domáca tvorba má. Ak chcete byť trendy bez trendov (aký krásny oxymoron), bez prvoplánových logo katastrof a zároveň nemať výčitky z devastovania našej planéty, investujte do lokálu. Sme tu pre Vás!
Text: Milan Štefan
Foto: archív